29 sierpnia 2025

„Niewidzialna nić i wyjątkowy plecak” – książka, z którą rozpocznę rok szkolny

Początek klasy 1 to czas pełen emocji – dla dzieci i… dla nauczyciela też. Wiem, jak wielką zmianą jest wejście w nowy świat szkoły: nowe twarze, nowe zasady, nowe zadania. Dzieci niosą w sobie radość, ale często też lęk, niepewność i tęsknotę.

Szukając sposobu, by pomóc moim uczniom poczuć się pewniej, natrafiłem na niezwykłą książkę Patrice Karst – „Niewidzialna nić i wyjątkowy plecak” (wyd. Mamania). Już sama metafora plecaka pełnego niewidzialnych mocy mnie urzekła. To plecak, który każdy z nas nosi – nawet jeśli go nie widać. W środku kryją się odwaga, miłość, nadzieja, wsparcie bliskich i wszystko to, co sprawia, że możemy odnaleźć się w nowych sytuacjach.

Wrzesień to idealny moment, by o tym rozmawiać. Każde dziecko niesie ze sobą swój „niewidzialny plecak” – często pełen dobrych rzeczy, ale czasem też trosk i obaw. Wspólne czytanie tej książki pozwoli nam się zatrzymać i zastanowić, co każdy z nas nosi w sercu, co dodaje nam siły, co sprawia, że czujemy się bezpiecznie.

 

Propozycje aktywności po przeczytaniu książki 

1. Rozmowa w kręgu – „Co mam w swoim plecaku?”

  • Cel: budowanie poczucia bezpieczeństwa, nazwanie emocji.
  • Przebieg: Dzieci siadają w kręgu. Każde dziecko mówi, co chciałoby mieć w swoim „niewidzialnym plecaku”, aby czuć się dobrze w szkole (np. „odwagę”, „przyjaźń”, „radość”). Nauczyciel zapisuje hasła na dużym arkuszu i tworzy „Klasowy Plecak Mocy”.

 

2. Ćwiczenie ruchowe – „Niewidzialna nić”

  • Cel: uświadomienie, że każdy z nas jest połączony więziami.
  • Materiały: kłębek włóczki lub sznurek.
  • Przebieg: Dzieci stoją w kole. Nauczyciel zaczyna i trzyma koniec włóczki, podając kłębek wybranemu dziecku i mówiąc: „Łączy nas nić, bo… (np. lubimy się bawić)”. Kolejne dzieci kontynuują. Powstaje pajęczyna „więzi klasowych”.Na koniec rozmowa: co daje nam ta „nić”? Jak możemy się wspierać?

 

3. Opowieści z mikrofonem – „Niewidzialny mikrofon odwagi”

  • Materiały: zabawkowy mikrofon lub własnoręcznie wykonany z papieru.
  • Przebieg: Dzieci kolejno dostają „mikrofon” i kończą zdanie: „Czuję się odważny/odważna, kiedy…” albo „Chciałbym/Chciałabym, żeby w naszej klasie było…” Ćwiczenie buduje pewność siebie i uczy zabierania głosu.

 

4. Drama – „Niewidzialna latarka”

  • Cel: rozwijanie wyobraźni i radzenie sobie z trudnościami.
  • Przebieg: Nauczyciel opowiada krótką historyjkę (np. „Wyobraźcie sobie, że zgubiliście się w nowej szkole…”). Dzieci odgrywają scenkę, używając „niewidzialnej latarki”, która pomaga znaleźć drogę. Rozmowa: co robię, gdy czuję się zagubiony?

 

5. Klasowy plakat – „Nasze nici i plecaki”

  • Dzieci odrysowują swoje dłonie na kolorowych kartkach.
  • Na każdej dłoni zapisują imię i rysują symbol jednej „mocy” (np. serce, gwiazda, słońce).
  • Dłonie łączy się sznurkiem, tworząc klasową sieć wsparcia.
  • Plakat zostaje w sali jako przypomnienie, że każdy ma swój plecak i wspierające nici.

 

6. Relaksacja – „Moja niewidzialna nić”

  • Cel: wyciszenie i uświadomienie sobie więzi z bliskimi.
  • Przebieg: Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy. Nauczyciel mówi: „Poczuj, że z twojego serca wychodzi niewidzialna nić… prowadzi do twojej mamy, taty, babci, przyjaciela… zawsze możesz ją poczuć, gdy jesteś smutny”. Po chwili dzieci dzielą się swoimi odczuciami.

 

7. Dodawanie i odejmowanie z nicią

  • Przygotowujesz sznurek (nić) i spinacze/klamerki.
  • Zadanie: dzieci przypinają na nitce określoną liczbę spinaczy.
  • Następnie: „Na niewidzialnej nici wisiało 6 serduszek. Mama zabrała 2. Ile zostało?”

 

8. „Mój plecak mówi…”

  • Każde dziecko kończy zdanie:
    • „Mój plecak daje mi…”
    • „W moim plecaku zawsze znajdzie się…”

 

Aby jeszcze bardziej zaangażować dzieci w rozmowę po przeczytaniu książki „Niewidzialna nić i wyjątkowy plecak”, przygotowałem kartę pracy w formie rysunku plecaka.Kartę możesz pobrać i wydrukować tutaj: pobierz tutaj.

Wierzę, że książki mają moc zmieniania świata dzieci. Dlatego właśnie w pierwszych tygodniach nauki chcę, by moi uczniowie usłyszeli historię o tym, że każdy z nich jest wystarczająco silny, aby poradzić sobie w szkole – bo w swoim niewidzialnym plecaku ma miłość, przyjaźń i odwagę. Jestem przekonany, że „Niewidzialna nić i wyjątkowy plecak” stanie się nie tylko lekturą na wrzesień, ale i pięknym początkiem rozmów, które będą nam towarzyszyć przez cały rok szkolny.

 

Galeria naszych prac

Kontakt

kontakt@wklasiepanamateusza.pl

Menu

Śledź nas

A website created in the WebWave website builder