23 stycznia 2025

Historia zapisana w pamiętniku
 - "Z pamiętnika babci"

Literatura dziecięca to nie tylko źródło wspaniałych historii, ale również inspiracja do prowadzenia wszechstronnych działań edukacyjnych. Właśnie dlatego zdecydowałem się na wykorzystanie książki „Z pamiętnika babci” wydawnictwa Kropka podczas zajęć w klasie Bystrzaków. Książkę poleciła mi Joanna Hofman z Odjazdowej Klasy, za co jestem jej ogromnie wdzięczny.

Pomysł na zajęcia zrodził się w związku ze zbliżającym się Świętem Babci i Dziadka – doskonałą okazją do rozmów o rodzinie, wspomnieniach i tradycjach. „Z pamiętnika babci” stała się punktem wyjścia do szeregu kreatywnych działań, które nie tylko wprowadziły dzieci w magiczny świat wspomnień, ale także pobudziły ich wyobraźnię i zdolności artystyczne.

Nasze zajęcia rozpoczęliśmy od wspólnego czytania książki. Dzieci z zaciekawieniem słuchały opowieści zawartych w „Z pamiętnika babci”, co stworzyło doskonałą atmosferę do dalszych rozmów. Po zakończeniu czytania zainicjowałem dyskusję o wspomnieniach. Zapytałem dzieci, czy mają jakieś szczególne wspomnienia z babcią lub dziadkiem, które na zawsze zapadły im w pamięć. Poprosiłem, aby opowiedziały, jak się wtedy czuły i co się wydarzyło.

Kolejnym krokiem było pobudzenie dziecięcej wyobraźni. Poprosiłem uczniów, aby wymyślili swoje wymarzone wspomnienie, które chcieliby zapisać w pamiętniku. Było to doskonałe ćwiczenie kreatywne, pozwalające dzieciom swobodnie tworzyć historie, które odzwierciedlały ich marzenia i pragnienia.

Rozmawialiśmy również o tym, czym jest pamiętnik i do czego służy. Dzieci dowiedziały się, że pamiętnik może być miejscem do zapisywania ważnych chwil, uczuć i przeżyć. Aby przybliżyć im tę ideę, podzieliłem się własnym wspomnieniem z dzieciństwa – opowiedziałem, jak w ich wieku skakałem razem z babcią po kałużach, udając żaby. Ta anegdota wywołała wiele uśmiechów i zachęciła dzieci do dzielenia się swoimi historiami.

Kiedy dzieci były już gotowe, otrzymały kartki, na których miały opisać swoje wspomnienia z babcią lub dziadkiem. Każde dziecko stworzyło unikalny wpis, który opatrzyło własną ilustracją. W ten sposób powstał przepiękny klasowy pamiętnik pt. „Z pamiętnika klasy Bystrzaków. Moje przygody z babcią i dziadkiem”. Każda strona była przepełniona emocjami, wyobraźnią i miłością do najbliższych.

Podczas zajęć nie zabrakło również elementów matematycznych. Rozwiązywaliśmy zadania tekstowe związane z historiami z książki oraz ze Świętem Babci i Dziadka. Na zakończenie dzieci miały okazję zaprojektować nową wersję okładki do książki „Z pamiętnika babci”. Pomysły dzieci były niezwykle pomysłowe i kolorowe, co pokazuje, jak bardzo ta lektura pobudziła ich kreatywność.

Zajęcia z wykorzystaniem książki „Z pamiętnika babci” okazały się wielkim sukcesem. Dzieci miały możliwość nie tylko bliżej poznać wartości rodzinną, ale również rozwijać swoje umiejętności literackie, artystyczne i matematyczne.Warto wykorzystywać literaturę dziecięcą w pracy z dziećmi, gdyż daje ona możliwość realizacji różnorodnych aktywności edukacyjnych, które angażują i inspirują najmłodszych. Dzięki takim zajęciom uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale także budują ważne więzi międzypokoleniowe i rozwijają swoją wyobraźnię.

 

Galeria naszych prac

Kontakt

kontakt@wklasiepanamateusza.pl

Menu

Śledź nas

A website created in the WebWave website builder