24 lutego 2023

Plastuś, piórnik i dawna szkoła – kreatywne czytanie w klasie 1

W świecie dziecięcej literatury są książki, do których z wielką przyjemnością wraca się po latach. Jedną z nich jest bez wątpienia Plastusiowy pamiętnik autorstwa Marii Kownackiej. Ta sentymentalna opowieść o sympatycznym ludziku z plasteliny od zawsze budzi we mnie ciepłe wspomnienia z dzieciństwa. Dlatego każda możliwość omawiania tej książki z dziećmi to dla mnie ogromna radość.

Tym razem Bystrzaki z klasy pierwszej z ogromnym zaangażowaniem przystąpiły do aktywnego omawiania lektury. Książkę czytaliśmy razem w klasie, co pozwoliło dzieciom lepiej zrozumieć jej treść i w pełni wczuć się w przygody Plastusia. Książka pozwoliła nam nie tylko poznać przygody Plastusia, ale również przenieść się w czasie i porozmawiać o tym, jak wyglądała szkoła dawniej.

Malowanie Plastusia

Jednym z najbardziej ekscytujących momentów było malowanie Plastusia farbami. Dzieci również lepiły Plastusia z plasteliny, starając się oddać jego sympatyczną postać w trójwymiarowej formie. Dzieci z ogromnym zapałem oddały się pracy twórczej, starając się jak najwierniej odwzorować bohatera książki. Każdy Plastuś był inny, wyjątkowy, tak jak mali artyści, którzy go tworzyli.

Plastusiowy domek w piórniku

Nie mogło zabraknąć również pracy plastycznej związanej z piórnikiem, czyli domkiem Plastusia. Bystrzaki wyklejały, rysowały i tworzyły miniaturowe przybory szkolne, które znajdowały się w małym domku bohatera. Ta aktywność nie tylko rozwijała wyobraźnię, ale także przypominała, jak kiedyś wyglądały szkolne przybory.

Szkoła dawniej i dziś

Podczas omawiania lektury poruszyliśmy również temat szkoły w czasach, kiedy powstawała książka. Dzieci miały okazję dowiedzieć się, czym był kałamarz, atrament i do czego służyła bibułka. Bystrzaki były zdziwione, jak bardzo zmieniły się szkolne realia, ale z dużą ciekawością poznawały dawne zwyczaje i przedmioty.

Trudne słowa – wspólne odkrywanie

Nie zabrakło też rozmów o trudnych, dziś już rzadko używanych słowach. Wspólnie wyjaśniliśmy znaczenie takich pojęć jak kałamarz, atrament i bibułka. Dzięki temu dzieci nie tylko wzbogaciły swoje słownictwo, ale także lepiej zrozumiały treść książki.

Omawianie Plastusiowego pamiętnika to nie tylko praca z tekstem, ale prawdziwa podróż w czasie i okazja do rozwijania dziecięcej wyobraźni. Bystrzaki pracowały z wielkim zaangażowaniem, a ja z ogromną radością obserwowałam ich ciekawość i entuzjazm. Cieszę się, że mogłem podzielić się z nimi tą wyjątkową książką i wspólnie odkrywać jej uroki.

Lubię wracać do klasyków, bo to one niosą w sobie ponadczasowe wartości i uczą wrażliwości na świat – zarówno ten dawny, jak i współczesny.

Galeria naszych prac

Kontakt

kontakt@wklasiepanamateusza.pl

Menu

Śledź nas

A website created in the WebWave website builder